 | Redningsbåden køres gennem klitterneaf Michael Ancher 1883.Statens museum for Kunst.
Michael Ancher, som oprindelig var bornholmer, blev allerede ved sit første besøg utrolig glad for byen, hvor han søgte til og holdt meget af at være så meget som muligt. Ind imellem maleriet elskede han at gå på jagt på de store frie hede og markområder, der omkransede Skagen. I byen fandtes der, modsat i dag, hvor mange hoteller og restaurationer forefindes, kun en enkel gæstgivergård med nogle ganske få værelser, hvor selveste digteren H.C Andersen d. 17 august 1859 indlogerede sig. Stedet blev med tiden renoveret og udbygget flere gange bl.a ved den kendte arkitekt Ulrik Plesner, til det vi i dag kender, som det navnkundige Brøndums Hotel. Her overnattede og boede man, når der kom gæster til byen. Michael Ancher boede oftest i det tilhørende havehus, som gjorde, at han igennem de mange ophold fik et særdeles blivende og nært forhold til ejerne af gæstgivergården Ane og Erik Brøndum, og senere en hel del tid før sin død overlod stedet til sønnen Degn Brøndum, som plejede stor omgang i og blandt kunstnerkredsen. M.Ancher fik på den måde et kærligt forhold til Anna, datteren af gæstgiverparret. Anna Brøndum, som hun hed dengang var fra barnsben udstyret med rige evner og talent for tegne og malerkunsten, og blev opfordret til at udvikle det ikke alene fra sin familie, men også fra husvennen og sin senere ægtemand Michael Ancher,som vejledte hende sammen med en del andre Skagensmalere, samtidig med hun modtog elementær undervisning hos maleren Vilhelm Kyhn. Forholdet mellem Anna Brøndum og Michael Ancher udviklede sig til et blivende forhold. De forlovede sig med tiden og giftede sig på hendes 18 års fødselsdag. De indrettede sig begge i det før omtalte havehus, hvor Ancher elskede at bo under sine mange og længere varende ophold. Desværre kunne det ikke altid foregå fredfyldt, som De Anna og Michael Anchers følte og havde behov for, når der skulle males og arbejdes, idet støjen fra gæsterne og kunstnerne i krostuen til tider kunne være ret så generende. Så de købte og overtog en lille aflang bygning, som lå i gå afstand kun ca.5 min. fra Anna Anchers fødehjem gæstgivergården ( nu Brøndums Hotel). Så for hende forblev alting i de vanlige og kendte omgivelser. 1870 ernes Danmark var det vanskeligt for en kvinde at uddanne sig til maler da kvinder ikke kunne og blev optaget på kunstakademiet og endnu sværere at gøre karriere, især hvis hun blev gift. Men det lykkedes i fuldt mål for Anna Ancher.Citat: fra foredragsaften af og med Kunsthistoriker Elisabeth Fabritius Det Kgl. Bibliotek. Indflytningen til den nye bolig gav dem og vennerne en kærkommen lejlighed til for gud ved hvilken gang at afholde en frokost og fest, som skulle foregå ude i haven. Kunstnerne og vennerne omkring dem benyttede enhver lejlighed til at hygge, feste og more sig, og den altid festlige og højsindede P.S Krøyer med det lyse sind elskede at synge, og istemte som regel en .sang eller to til damernes og kunstnernes ære og glæde. I festen deltog bl.a. den tyske maler Fritz Stoltenberg, som ivrigt vandrede rundt og fotograferede gæsterne hver især.Man må så være ham evigt taknemlig herfor, idet det indspirerede en anden af gæsterne, P.S Krøyer, til at forevige selskabet og festen ved at male det berømte maleri Hip, Hip, Hurra. Det var bestemt ikke med M. Anchers gode vilje, at Krøyer næste dag mødte op i hans have for at påbegynde sit billede. Han bad ham om at pakke sit grej sammen og repektere den ro, han ønskede, efter fraflytningen fra al uroen i havehuset.Krøyer forlod stedet og med tanke for, hvad maleriet ville kunne tilsmile ham, fortrak han over til den gamle have omkring Gæstgivergården, og fortsatte gudskelov sit kendte arbejde med tilblivelsen af det berømte maleri Hip Hip Hura, som de fleste af os kender i dag. Ejet af den Hirschsprungske samling.
 Sankt Hans blus på Skagen strand 1906 af P.S Krøyer.Deponeret til Skagen Museum 1957 af "Henry Sthyrs mindelegat"Kunstnyt. dk.
Holger Drachmann.Ved kaminilden 1903 - 07Af P. S Krøyer.Ejet af Skagen Museum.
P.S. Krøyer: Sommeraften på Skagen strand, Marie Krøyer og hunden Rap. Anno 1892
Glyptoteket dep. Skagen Museum
Krøyer , som ikke var gift, havde i Paris set og mødt en tidligere model til et af sine berømte billeder og mødt hende ved flere lejligheder igennem et par år, og nu først senere fundet behag og interesse for den smukke unge og billedskønne Marie Triepcke født i København af tyske forældre, som han forlovede sig med og igen på Krøyers fødselsdag 23 juli 1889 hvor de giftede sig. Meget tidligt havde Marie Treipcke næret ønske om at udanne sig til professionel maler. Hun fik privat undervisning, og på hendes initiativ oprettedes en skole som døbtes "den lille skole", hvor hun sammen med nogle medsøstre deltes om udgifterne, da privatundervisning var dyr. De fik jævnlig besøg af L.Tuxen og P.S.Krøyer, som underviste og korrigerede dem. Hun rejste i 1888 til Paris for at fortsætte sine kunststudier. Det var også her hun stiftede bekendskab med Anna og Michael Ancher, som hun beskriver som et inderligt og nært venskab. De slog aldrig hånden af hende efter skilsmissen fra Krøyer, som mange andre venner gjorde, og dette venskab forblev intakt livet ud.
Det verdensberømte billede af P. S Krøyer : Sommeraften på Skagen sønderstrand. Anno 1893. Ejet af Skagen museum!
P.S Krøyer fornemmede den efterhånden store turistinvasion, som var begyndt at tilgå byen, for at opleve den barske, men smukke natur, og det pragtfulde badeliv der eksisterede i og omkring den smalle landtange helt ud til grenen, og måske også for at se, når kunstnerne arbejdede eller få et glimt af dem, så han fik ideen til at opsætte den berømte frise, som kan ses inde i spisestuen på Brøndums Hotel. Han malede selv nogle billeder dertil og fik andre i kunstnerkredsen til også at male nogle, og Degn Brøndum gik i gang med også at finde nogle gemte billeder, som senere hen blev ophængt ved en udvielse af hotellet og spisesstuen m.v.. P.S. Krøyer: Sommeraften på Skagen strand. Kunstneren og hans Hustru. Anno 1899.Ejet af Den Hirschsprungske Samling
Mange andre smukke og berømte billeder fant sin tilblivelse i og omkring Skagen fra de mange dygtige og for nogles vedkommende berømte ja endog verdenberømte maleres hænder, med pensler, staffeli og lærred blev de skabt i naturralismen og impressionismens ånd uanset vejr og vind. Malerier, skitser og tegninger, som bliver beundret ude i den store verden, og i private hjem og på museer, samt ikke mindst på Skagen museum, som absolut kan anbefales enhver med interesse herfor at besøge og opleve. |
 Ved frokosten i Brøndums spisestue 1883Af P. S . KrøyerEjet af Skagen Museu.
|
|