Komponeret af Pietro Mascagni der omkring århundredeskiftet var på højde af sin berømmelse. Ved siden af Verdi og Puccini er Mascagni stadig i dag en af Italiens mest populære komponister.
Cavallaria rusticana- sceneudkast!
Denne Opera af Pietro Mascagni, hører så absolut til en af mine foretrukne operaer, jeg stiftede for mange år siden bekendtskab med den ved at høre det smukke intermezzo Cavalleria Rusticana fra operaen af samme navn, som høres og spilles før eller under selve operaen, alt efter instruktørens opsætning. Det var for mig en ganske speciel minderig og smuk sommeraften, og det ikke kun set i datidens og ungdoms forelskelsensromantiske lys, men som siden da, har ligget dybt gemt i mit hjerte. Derfor når man kan dele den og intermezzoet fra YouTube, er begge dele med på min blog i hele sin opsætning og kan aldeles anbefales, at lade sig høre og se i hele sin længde. For større billede, klik på fuld screen symbolet i nederste højre hjørne. Smuk og kærlighedsfuldt musisk drama!
La Boheme har været opført i et utal af individuelle opsætninger og vil fortsat blive opført og begejstre opera tilhængere verden over.
Denne opera af Giacomo Puccini, har jeg set og overværet flere gange og bliver lige begejstret hver gang. Som tidligere Aalborggenser, havde min hustru og jeg abonnement til Aalborg kongres og kulturcenter, som ofte havde operaen fra flere udenlandske opera eksempler på repertoiret. Puccinis musik har altid haft en særlig betydning hos mig.
Puccini stammer fra en musiker familie. fra han var 5 år gammel fik han orgelundervisning af sin far. Efter hans død af Fortunato Magi og senere hos Carlo Angeloni. Da han var 10 år blev han kordreng i kirkerne San Marino og San Michele.
Han fortsatte sine musik studier i Milano hos Amilcare Poncielli og levede et bohemepræget studenterliv. Sin første opera ( Le Villi ) han komponerede deltog i en komponist konkurrence og fik stor annderkendelse og opført i ( 1864 ) Han lærte musikforlæggeren Giulio Ricordi at kende og fra af blev hans værker udgivet her. I1891 købte han og hans livsledsagerske Elvira Bonturi et lille hus i Torre del Largo, der blev hans residens livet ud. Det var også her han komponerede en af mine favorit operaer Manon Lescaut, som ved sin uropførelse eksploderede i vild succes og begejstring.. Succesen banede vejen for, at han i løbet af få år opnåede sin verdensberømmelse. Hans værker erobrede alle de store opera scener i verden. Puccini regnedes ganske enkelt for den mest populære opera komponist omkring århundredeskiftet ( 1900 ). herunder kan høres et uddrag fra operaen Manon Lescaut, ( kærligheds duetten ) som synges fantastisk af Renate Scotto og Placido Domingo.
Herunder ses et kulisse billede fra operaen Andrea Sche´nier´
Operan Andrea Shenier, som i et mix fra en Cappuccelli film fra 1973 kan ses og høres herunder, med den store italienske operasanger Franco Corelli, og den italienske opera sopran Celestina Casapietra, som i årtier var ansat ved Berlins statsopera mfl. Operaen i dens filmindspilning er et sand mesterværk af musik og operasang. Corellis vokal er virkelig sangmæssigt stærk og imponerende og har for længst placeret ham, som en af verdens og datidens mest berømte operasangere. Det samme må også tilskrives italienske Piero Capuccilli, som er den anden mandlige hovedrolle indehaver i operaen. Hans baryton stemme er ganske enkelt smuk og fantastisk og , som tryllebandt opera folket verden over. Teatereksperter tøvede ikke med, at udnævne ham til verdens bedste baryton fortolker i første halvdel af det tyvende århundrede. Ved at lytte til delte video fra Youtube, vil man her kunne høre operasang i verdensklasse.
Den franske digter André Chénier, hvis liv operaen er løst baseret på
Tekst/ Foto: Wikipedia.
Historie.
Andre Chenier C 1762 - 94 ) var en indflydelsesrig figur i fransk litteratur og blev et af de mange ofre for de jakobinske rædselsherredømme. Som publicist og digter var han oprindeligt en begejstret tilhænger af de revolutionære ideer, men gik dog i spørgsmålet om kongens henrettelse mod jakobinerne. Derfor blev han anklaget for at være royalist og dømt til døden. Giordano fremstiller sin operas tittelhelt som en følsom poet. I Cheniers to arier bliver poesien og sjælen forklaret med store melodier.
Foto: med venlig tilladelse Sten Larsen Kbh. Med denne titel hentydes der både til forestillingen og selve operabygningen. Første gang jeg så denne nye Københavnske Operabygning var lige efter åbningen af den, og da kun fra den smukke foyer (Det var nu heller ikke muligt at se andet den dag) Men som operaelsker hele mit liv, var jeg overbevist om, at jeg på et eller andet tidspunkt atter ville besøge operaen, og det skulle så være for at se en opera i operaen, og som mundheldet siger "to fluer med et smæk" Og min kulturelle oplevelse i den sammenhæng kan kun beskrives som en meget flot opera aften at overvære. Først vil jeg set med mine øjne fremhæve den tekniske og vel gennemtænkte bygning, som vi fik forevist gennem en rundvisning før spisning og forestilling.Når man træder ind i Operaens flotte foyer, fornemmer man straks den store lysvirkning, som forekommer ved, at lyset strømmer ind fra oven og de store 5 etagerhøje glaspartier, der danner gavlfacaden mod vandet og over imod Amalienborg. I foyen falder ens blik hastigt på de 3 store nedhængende lysekroner, som hver især måler 3 m i diameter og indeholder tilsammen 8000 spejle og 300 lamper som tilsammen giver en helt særlig og smuk lysvirkning, uanset fra hvilken vinkel man betragter dem. Disse smukke kroner er skabt af kunstneren Olafur Eliasson.Gulvet, trapperne samt væggene i foyen er udført i italiensk lyst Carrara marmor, som skaber en fin og varm kontrast mod de mørkere kastanjefarver i selve rummet. På 4. etage forefindes der restaurant, hvor man kan sidde og nyde udsigten ud over havneområdet mod Amalienborg og Marmorkirken. To Danske billedkunstnere ved henholdvis Per Arnoldi har udført Operaens smukke logo samt scene fortæppet og Per Kirkeby er repræsenteret ved de store bronze relieffer i foyen. Når man under rundvisningen bevæger sig rundt imellem de flere hundrede rum i bygningen, beser man takkeloftet som er en lille intim scene med plads til ca. 200 tilskuere , og under havets overflade er der øverum og kulisselager.Bag ved hovedscenen forefindes alt i moderne tekniske hjælpemidler, så en forestilling nemt og lydløst kan gennemføres på bedste og mest professionelle måde. Kulisseflytning og ombygning på scenen foregår på de nyeste og mest moderne måder og må vel siges, når der berettes om det foregår med de mest moderne tekniske raffinementer, man kan opleve i den forbindelse. Selve Operasalen er jo formidabel smuk med sin hesteskoformede facon, som er indrettet til at kunne overværes af 1400 tilskuere, og bemærkes skal den gode benplads samt de gode indrettede stole, man sidder på, mens der i orkestergraven kan være op til 110 musikere alt efter den enkelte forestillings omfang. Flotte farver harmonerer med lyset og ser man op imod loftet, der er udført i bladguld kan man bemærke alt efter lysvirkningen som på går, hvordan lys og skygge bevæger sig i skøn harmoni med hele det store rum. Verdens førende eksperter i akustik og sceneopbygning har vejledt under opførelsen, og dette har medvirket til at skabe den ønskede effekt. Forestillingen som denne aften blev opført var Verdis LA-TRAVIATA i dansk opsætning. Og som det tit og ofte sker, når man skal overvære en opera forestilling, sidder man og håber på, at der ikke pludselig er tilstød sygdom eller anden aflysning af div. årsager, nu man endelig er kommet på sin plads. Og naturligvis sker det igen. 2 min. før tæppet skal gå op, kommer instruktøren for aftens forestilling og meddeler, at en af de 2 sopraner, som skulle dublere hinanden har måttet aflyse p.g.a sygdom.....alt er planlagt og udsolgt operaen står på den anden ende for at finde afløser, og så endeligt får man kontakt med en sopran fra Østrig, som har sunget Violetta ,aftenens kvindelige parti, på stort set alle verdens store operascener. Hun takker ja og lander i Kastrups lufthavn og er, meddeles det i Operaen, 2 timer før operaen skal starte. Hvis man elsker Opera og kan begejstres over operasangere kvindelige som mandlige, der kan deres metier. Så kan man i særdeleshed begejstres over, at flyve fra Østrig, lande 2 timer før, uden at kende dirigent sanger kollegaer m.v. Og så gå ind på en fremmed scene og synge sig helt og fuldt ud, som om hun havde stået på denne scene før! Det er stort meget stort og bifaldsagtigt...Hvad der naturligvis også kom til stor udfoldelse med stående ovationer.Jeg må konkludere, at mit besøg i den nye københavnske Opera er og bliver absolut en stor og glædelig oplevelse, som bestemt varmt kan anbefales!
Min opera interesse fornægter sig på ingen måde, men forstærkes blot yderligere ved at se og høre min absolutte kvindelige opera favorit, den smukke og charmerende russiskfødte sopran Aida Garifullina, i et fantastisk musikalsk samspil med Andrea Bocelli, hvor de i Roms Colloseum synger duetten “Vicino a te s`acqueta ” fra den italienske opera Andre Chenier af Umberto Giordano.
I de urolige tider under den franske revolution ( kort fortalt) er digteren Andre Che´nier der engang var tilhænger af revolutionen, nu selv blevet forfulgt.
Adelsdamen Madeleine de Cogny, søger tilflugt hos hos Cheníer for de revolutionæres forfølgelse. De forelsker sig i hinanden. Men Chenier bliver fængslet og dødsdømt af revolutionstribunalet. Madeleine følger sin elskede i fængsel for at dø sammen med ham.
Giordano kalder sin opera et ” historisk drama “. I politisk forstand er Andre Che’nier et desillusioneret stykke. operaens hovedpersoner bliver ikke blot skuffede over den “glorværdige ” franske revolutions grusomheder, men går alle til grunde i diktaturet. det eneste , de har tilbage, er kærligheden. Ved hjælp af kærlighed opnår Madeleine og Chenier deres frihed, omend det tragisk nok kun er den frie beslutning om en død sammen. Den verdensfjerne , henrykte slutduet i morgengryet før henrettelsen viser de elskendes beredthed til døden. ( citat) fra min store opera bog af Andras Batta.
Scene fra operaen med pilar Lorengar og Stefano Algieri., som henholdsvis Madeleine og Che’nier i hovedrollerne
Da mediedebatten kulminerede i 1986 med afstemning i folketinget og vedtagelse om oprettelse af en konkurrerende tv kanal i Danmark skulle tage sin begyndelse, var der mange flotte ord om, hvad en sådan kanal kunne viderebringe af kommercielle hensyn og tiltag. For tiden var inde til, syntes man fra politisk side på Christiansborg, at få dette vidunder af en konkurrerende kanal, og ikke mindst villAe det for fremtiden sætte en stopper for Danmarks Radios monopol. Denne momonopolret blev givet som en forsøgsordning og stadfæstet 1. april 1925 til fordel for statsradiofonien, som institutionen hed dengang og frem 1. april 1959, hvor der skiftedes om, til det vi i dag kender som Danmarks Radio.
Jeg tænker med glæde tilbage til min barndom og årene derefter, hvad DR gennem de mange år har budt mig af mange store kulturelle oplevelser. Hvad enten det var Gunnar Nu Hansens meget levende beretninger fra Ol i London 1948, når jeg på vej hjem efter skoletid hørte hans begejstrede stemme strømme ud af vinduer i folks huse og bopæl langs vejen til min skole, som de havde åbnet på grund af det, husker jeg, solrige vejr i netop den periode. En dag var Gunnar Nu i særligt hopla! Så jeg snød mig til at stå lænet op af en husmur under et af de nævnte vinduer, og for første gang i mit liv stiftede bekendskab og interesse for fodbold. Og i mit hoved forsøgte at skabe et visuelt billede af kampen Italien- Danmark, som vi vandt 5-3 (Glemmer det aldrig). Eller også de mange UHA udsendelser med Svend Petersen og Volmer Sørensen, hørespillende, Ungarnsudsendelsen i 1956 året efter sender DR tv 3 støtteshovs for de ungarske flygtninge som bliver en kæmpe succes, sivaskriget, hverdag på en måde, som aldrig før dette teknologiske fremskridt var kendt. DR oprettede i 1949 et prøvestudie, og den 2. okt.1951 begyndte man at sende 1 times programmer 3 aftener om ugen. Tiden har siden da vist, at Danmarks radio Tv har udviklet sig både teknisk og proffesionelt til at være en institution af høj klasseFolketinget vedtager den 30. maj 1986 at etablere et TV2 som før nævnt skal være med til at bryde DR's monopol og samtidig give konkurrence gennem et reklame- og delvis licensfinanceret TV. Seerne skal have valget mellem 2 puplic service-stationer.1.oktober 1988 sender TV2 for første gang. Og må man vel konkludere, konkurrencen er for alvor begyndt! Tv2 satser hårdt, og er efter sine første 3 år den mest sete kanal i Dk som det fremgår af deres hjemmeside. Al ære for det! Men at satse så voldsomt, at det på flere måder føles som mere en konkurrence overfor DR's programmer, ved at TV2 med sine reklameindtægter er i stand til snart sagt at deltage og købe rettigheder til store begivenheder som div.Mesterskaber i fodbold, håndbold EM og VM og m.m. Selvom disse reklamekroner har skæppet mange mill. i kassen gennem TV2`s 20 leve år, må vi jo konstatere at det åbenbart ikke rækker! Udvidelse af program sendefladen iform af Tv2 Charlie,Tv2 Zulu,Tv2 News,samt peronalelønninger, der ligger væsentlig højere end vistnok normalt i nogle tilfælde, og som det fremgår af dagspressen store bonusordninger til cheferne, er vel med til at forårsage en dårlig økonomi og det store underskud i virksomheden. Der blev forsøgt at privatisere stationen, men uden resultat, og ville sikkert heller ikke blive en billigere løsning for os seere. Så for at bevare konkurrenten til DR kom politikerne med en pose penge og sendte en redningskrans til alle brugere af TV2 med krav om licensbetaling fremover.Der er sikkert mange, som mener, de betaler nok for at se tv og ikke mener, de har råd til yderligere, og derved melder fra. Så af den og flere grunde har vi sikkert ikke set de sidste prisstigninger indenfor dette medie i tiden fremover. på dette område.Rolketinget vedtager den 30. maj 1986 at etablere et TV2 som før nævnt skal være med til at bryde DR's monopol og samtidig give konkurrence gennem et reklame- og delvis licensfinanceret TV. Seerne skal have valget mellem 2 puplic service-stationer.1.oktober 1988 sender TV2 for første gang. Og må man vel konkludere, konkurrencen er for alvor begyndt! Tv2 satser hårdt, og er efter sine første 3 år den mest sete kanal i Dk som det fremgår af deres hjemmeside. Al ære for det! Men at satse så voldsomt, at det på flere måder føles som mere en konkurrence overfor DR's programmer, ved at TV2 med sine reklameindtægter er i stand til snart sagt at deltage og købe rettigheder til store begivenheder som div.Mesterskaber i fodbold, håndbold EM og VM og m.m. Selvom disse reklamekroner har skæppet mange mill. i kassen gennem TV2`s 20 leve år, må vi jo konstatere at det åbenbart ikke rækker! Udvidelse af program sendefladen iform af Tv2 Charlie,Tv2 Zulu,Tv2 News,samt peronalelønninger, der ligger væsentlig højere end vistnok normalt i nogle tilfælde, og som det fremgår af dagspressen store bonusordninger til cheferne, er vel med til at forårsage en dårlig økonomi og det store underskud i virksomheden. Der blev forsøgt at privatisere stationen, men uden resultat, og ville sikkert heller ikke blive en billigere løsning for os seere. Så for at bevare konkurrenten til DR kom politikerne med en pose penge og sendte en redningskrans til alle brugere af TV2 med krav om licensbetaling fremover.Der er sikkert mange, som mener, de betaler nok for at se tv og ikke mener, de har råd til yderligere, og derved melder fra. Så af den og flere grunde har vi sikkert ikke set de sidste prisstigninger indenfor dette medie i tiden fremover. Konkurrence er absolut en god og fornuftig vej at betræde, om den i sin betydning bliver brugt og udøvet derefter. Der vil ganske givet være nogle, som mener konkurrence for altid er at foretrække! Deri er jeg på en måde uenig, idet jeg mener vi alt for ofte ser eks. på, hvordan store finansielle og progressive kræfter kvæler mindre økonomiske, men absolut i mange henseender veletablerede firmaer og virksomheder. Dette kan man vel ikke helt sidestille med DR og TV2, men alligevel er det som om de to TV medier udadtil er de bedste konkurrenter, men indadtil er i en evig fight om at forsøge at lave det bedste Tv for os seere. Og denne vision er vel også helt iorden! Men nu er det bare sådan, at TV2 bl blev skabt på det grundlag at skulle klare sig selv ud fra at være reklamefinanceret, og vi seere skulle kun leve med licensen til DR....så langt så godt! Desværre kræver det stor indsigt og megen dygtighed at lede en administration, der fabrikerer sine indtægter på dette grundlag. Så når visionerne om at have de højeste seertal og gerne vil det hele, så småt fordufter i minusregnskabet, ender det som altid med, at regningen ender hos forbrugerne i dette tilfælle seerne.NB. Jeg mener når talen falder på DR og deres programvalg i negativ retning som jo begrænses af at være licensfinanceret og samtidigt besparelserne i forbindelse med ørestadsbyggeriet, og vi alligevel vælter os i reklamer, når vi ser TV, så om reklamens magt er så stor, at den kan formidle bedre og mere konkurrencemæssige og seervenlige programmer for Danmarks radio....Så skulle der laves en forsøgsordning med reklameblokke i DR til gavn for institutionen DR, og vi der ser på..! Så skidt pyt! Et par reklamer mere eller mindre kan vel ikke genere, og vil ganske enkelt forsvinde i reklamemængden!
Jeg har et andet sted tidligere berørt mit visuelle kendskab til Placido Domingo, som jeg også beskriver der, at jeg havde kendskab til ham længe førdisse koncerter fandt sted, og som jeg synes er værd at læse og samtidig ved at klikke på de nævnte links også kan høre en af hans mangedejlige arier! Jeg nævner dette for ligesom at befæste mine ord om, at jeg altid har været fascineret af denne kunstart.Jeg ved egentlig ikke hvorfra den lyst til klassisk musik og teater kom fra. Min familie var og er ikke særlig musikalske, men glæden herved har åbenbart helt fra barnsben boet i mig. Interessen og lysten til musik og teater gjorde da også, at jeg som ung for en stund fik lov at være med i nogle operetteforestillinger på Aalborg teater samt også en forestilling "Ambrosius" i friluftsteateret instrueret og sat op af en af Aalborg teaters store damer selvesteIngerBagger. Bl.a kendt fra Livsens ondskab, i rollen som MorKaren, som jeg også en periode læste hos, hun var absolut et venligt, sødt og dejligt menneske!Trangen og lysten til at optræde gjorde, at jeg også samtidig og før ovennævnte deltog i diverse sang- og amatørkonkurrencer rundt i landsdelen. Personlige årsager, som job og giftemål var den virkelige grund til, at jeg valgte en mere farbar vej. Og set i bagklogskabens klare lys har jeg så valgt at tro, jeg valgte det rigtige! Jeg vil her beskrive nogle af mine yndligsoperaer, som jeg for nogles vedkommende har set og oplevet flere gange i teatret! " Rigoletto, Nabucco, La Traviata, Aida, Otello" Komponeret af Giuseppe Verdi. "Madame Butterfly, Manon Lescaut, Tosca, La Boheme " Komponeret af Giacomo Puccini.
Her synger Plasido Domingo arien Amor de mi Vida som var et af hans operanumre fra " De tre Tenores " konsert i Los Angeles 1994. Her synger han den i Verona Arena 2017, som jeg selv overværede. Pl'acido Domingo har i mange år været mit store opera idol! Også længe før han sammen med José Carreas og Lucianno Pavarotti, dannede de tre tenorer! Jeg bemærkede ham første gang længe før dette i TV, hvor jeg så ham i en opera fra Covent Garden i London! Og i denne periode kunkurerede han med Pavorotti om at være den største og bedste tenor i verden. Pl'acido Domingo, mestrer at sætte sig til pianoet, og indspille sit parti, til en opera hvor i han skal medvirke og rette det til nodemæssigt, for siden, at overrække det færdige arbejde til den dirigent, som skal lede selve operaen og derved spare en masse tid på prøvearbejde. Han har også dirigeret flere store opera forestillinger og konserter rundt om i verden. Pla'cido Domingo debuterede i 2008 i sin 128 operarolle, som den eneste tenor i verden der har sunget så mange operapartier. Sammeholdt med det, at kunne synge, spille musik og dirigere gør samt også at være leder af to operahuse Washington National Opera og Los Angeles Opera, som gør, at jeg personligt betragter ham som den største og bedste på dette område! På ovennævnte video delt fra Youtube synger Domingo en af mine operafavoritter, som jeg ofte lægger øret til, han er en fantastisk operafortolker af alle store operapartier!
Renata Scotto og Domingo synger her -
love duet fra en af mine yndlingsoperaer Manon Lescaut.
Renata var en fantastisk italiensk operasopran, hun var i sin aktive karriere tilligemed en dygtig scene fremfører af sine opera opførelser, der har givet hende en legende status. Nedenfor kan ses og høres en duet fra samme opera med Newzealandske Kiri Te Kanawa og igen Maistro Domingo.
Kulissebillede fra operaen Andrea Chenier
Her under kan høres et mix fra operan med den fantastiske og sublime italienske operasanger Franco Corelli, hans stemmepragt er ganske utrolig, som når han synger ser ganske ubesværet ud. Videoen er fra en filmindspildning helt tilbage i 1973.