Forleden var jeg i København og benyttede, som altid, lejligheden til at besøge steder og seværdigheder, som jeg ikke altid har haft mulighed for at se. Denne gang var focus sat på Assistens kirkegård og kunstmuseet Den Hirschsprungske samling, og ved at spadsere en længere tur fik jeg også i tilgift en tur igennem Botanisk have, som en solskinsdag tager sig smukt ud i al sin blomstervælde. Godtnok kender jeg da Assistens kirkegården, men jeg har aldrig taget mig tid til et besøg og vandre rundt derinde og se de mange kendtes gravsteder, som findes der af store danske personligheder, hvoraf jeg kun vil nævne dramatikeren Kjeld Abel, Søren Kirkegård og naturligvis vor store eventyrdigter H. C. Andersen. Nysgerrigheden herfor skyldes en nylig læst bog, hvor denne kirkegård er et vigtigt element i bogens
fiktive historie, der har udgangspunkt i urolighederne omkring Nørrebro og ungdomshuset. Hvad angår Den Hirschsprungske samling skyldes interessen, at jeg tidligere i min blog har begået et indlæg om den for mange mytiske Marie Krøyer, som giftede sig med en af verdens bedste kunstmalere berømte P.S. Krøyer.Disse to personer er den direkte årsag til, at kursen var rettet ind på Den Hirschsprungske samling, for at se det maleri, som fik en så afgørende betydning for Maries liv i kunstens verden. Marie elskede at tegne og drømte om et liv i malerkunsten farverige verden. Og drømmen blev endelig til virkelighed, da hun med sine forældre 13 år gammel gik rundt på Charlottenborg påskeudstillingen og med et stod foran et maleri, der var så fantastisk livagtigt gengivet, at hun blev trods sin unge alder dybt fascineret og lettere chokeret. Billedet var malet af den dengang allerede berømte P. S. Krøyer. Han gav billedet titlen de italienske landsbyhattemagere, som han malede i Sora uden for Rom i 1880. Maries unge kunstnersind var dybt betaget af billedet. For hvem var den maler, som kunne male sollysets stråler ind gennem vinduet med så sirlige og fine penselstrøg, at hun næsten følte, hun stod i værkstedet og følte lysets nærhed. Jeg har et par gange forsøgt at besøge museet, men hvergang har det været lukket, men ikke dennegang, hvor jeg også vandrer rundt og beser de mange dejlige kunstværker fra flere af vore berømte malere bl.a. C.W Eckersberg, Anna og Michael Ancher,Wilhelm Hammershøi, Joakim Skovgård, Martinus Rørbye, Cresten Købke og naturligvis P. S. Krøyer. m.fl.
Og som det skete for den unge kunstinteresserede Marie Triepcke, som var hendes ung pige navn og siden da tusindvis af andre besøgende, står jeg nu også pludselig foran selvsamme billede, og ved at betragte den sublime kunst er det en speciel oplevelse at stå foran det billede, som direkte var årsagen til, at Marie besluttede sig for at ville uddanne sig til kunstmaler og sidenhen blev hustru til den kunstner, hun så vitterligt var så betaget af og på alle måder fandt var en sand mester.
Foto: Leo H.



