tirsdag den 5. oktober 2021

Fredericia Teater begejstrer os! 11 Dec.2017

 




Denne titel, overskrift om man vil, burde hos mange få en klokke til at ringe. For er det ikke en betegnelse, som er hørt før?. Joe bestemt! Ved at tænke efter, oprulles der for sit indre blik et gensyn fra filmens verden, med den stakkels krøbling, der siden fødslen, som vandskabt blev overladt af broderen til kirkens ærkediakon, og siden da på grund af sine misdannelser bliver gemt i kirken for ikke at skræmme dele af offentligheden, hvor han gennem sin opvækst lærer at betjene og ringe med de enorme kirkeklokker, og sammen med dem deler sit triste og skjulte liv højt oppe i Paris domkirkes klokketårn.
Og har man som jeg også set nogle af forfatteren Victor Hugo's filmindspilninger af hans roman med ovennævnte titel, som på alle måder kan berøre børn som voksnes følelser. For mig personligt mener jeg filmatiseringen af Klokkeren fra Notre Dame, med den navnkundige engelske skuespiller Charles Laughton, som spillede denne pukkelryggede og deforme Quasimodo, i et rørende og følelsesfuld samspil, med den irsk/amerikanske skuespillerinde Maureen O'Hara, der havde sin filmdebut i rollen som Esmeralda, som jeg altså finder at være den bedste af op til flere indspilninger.
Som ynder af denne form for musik, der komponeres og skabes over historiske emner, eller som i dette tilfælde en berømt roman, hvor dygtige kunstnere formidler romanens tema til med sang, dans og musik at forme disse begreber til en populær kunstnerisk og professionel Musical, som kan begejstre et hvert teaterpublikum. Derfor var det med stor interesse min hustru og jeg i aftes overværede Fredericia Teaters opsætning af ovennævnte Musical, som på alle måder levede op til de meget flotte anmeldelser, den har modtaget.Musik og sangspil var lydmæssig helt fantastisk. Utroligt hvad ny moderne teknik kan fremtrylle og mobilisere af klokkeklar korsang og individuelle sanglige præstationer.
En fornøjelse var det også at høre de mange special effekts, der bragede løs gennem surround højtalerne med imponerende klokkeren lyd, som virkelig til fulde gav forestillingen en ekstra dimension. Teknisk var det hele en stor oplevelse at overvære. Alt klappede ud fra en visuel betragtning. At skabe og opbygge et klokketårn a`la Notre Dame i en teatersal, så publikum føler sig fascineret derved, er beundringsværdigt. Og man fornemmer som tilskuer hvilket arbejde, der må være gået forud med opsætning af scenens mange bemærkelsværdige tekniske detaljer før premieren på Musicalen. Og ideen med at placere nogle publikummer i bevægelige loger på scenen, så de ind



Skuespilkunsten var helt i top, hvoraf jeg gerne nævner Lars Mølsted's flotte præstation i rollen som Quasimodo, men jeg vil også gerne fremhæve Mads M Nielsen i rollen som Claude Frollo, der har lovet sin bror at tage imod hans nyfødte vanskabte søn Quasimodo og beskytte ham under kirkens tag, hvor han, som ærkediakon gemmer ham i kirkens klokketårn for al offentlig beskuelse. Her vokser han op i troen på alt det gode i menneskene, og levede et ensomt liv blandt de enorme malmklokker, der har berøvet ham hans hørelse, men som han betjener og mestrer til fulde. Når der ringes ved alle kirkens handlinger. Medens hans nederdrægtige og magtfulde værge Frollo har forelsket sig i sigøjnerpigen Esmaralda. Det ønsker hun på ingen måde at gengælde og være en del af, men må indse at drømmen om et forhold til Esmaralda er uopnåeligt og i forsmået raseri beordrer hende brændt på bålet. Og det viser kun, at denne guds og kirkens sande tjener kun er et menneske med tro, lyster og kærlighed, selv om han gerne havde været det foruden. Flot og karakterfuld præstation af Mads M Nielsen. Og det på ingen måde for at desavouere de øvrige medvirkendes performance.
Fotos: af Søren Malmrose er venligst med tilladelse givet fra Fredericia Teater og fotoet herunder er fra en scene med Vanessa Rodrigues Ibarra, som med sin smukke stemme og udseende udgør en perfekt Esmaralda.




 

Her kan man lytte til sangen, som Esmaralda synger på på billedet her over.
                                                           

CHESS - The Musical 2018 i Odense.

Ovennævnte Chess eller Skak, som de fleste vel kender betegnelsen under, og for dem der ikke ved det er det et brætspil bestående af 64 lige store felter og to gange 16 udskårne brikker, som spilles med to personer ad gangen. Spillet minder mest om et krigspil, hvor de to kombatander, der spiller på hver sin side af skakbrættet, kæmper med deres hær om ære og magt tillige med en rigdom af varianter og strategier for at forsøge at sætte hinanden skakmat.I koldkrigstidens spændte forhold mellem øst og vest opstod der jævnligt igennem firserne skakverdensmesterskaber mellem USA og Sovjet. hvor de politiske forskelle ofte kom til fri udfoldelse. Om disse Skakmesterskaber har inspireret Benny Andersson, Bjørn Ulvaeus og Tim Rice til at komponere Chess, en af de mest elskede musicals, kan vi kun gisne om. Handlingen i Chess er kort fortalt: En amerikansk og en russisk skakspiller mødes til en kamp om verdensmesterskabet, hvor en kvinde blander sig og en kærlighedsaffære opstår med diverse intriger. Musikken har forlængst gået sin sejrsgang verden over og består af smukke og kendte værker som " One Nigth in Bangkok, Anthem, You and I samt I know him So Well" i fin relation mellem musicalgenren og popmusikken. Da jeg og min familie på vej hjem i bilen efter at have overværet Chess i Odeon i Odense talte vi naturligvis om forestillingen, som mange har set, men som ikke på nogen måder står i forhold til, hvor mange der kender musikken. Hvilket også er årsag til, at musikken oftest opføres ved koncertarrangementer, som publikum gerne kommer for at høre.
Vi havde hver især nydt de kvindelige sangere, hvor Xenia Lach - Nielsen står umådelig stærk i sin fremførelse af rollen som Florence, men også Pernille Pettersson i rollen som Svetlana var en nydelse. Uomtvisteligt er det, at den garvede musicalsanger Stig Rossen har et sangmæssigt format, som på alle måder er en nydelse at lytte til. Jeg har overværet flere andre musicals, som han har medvirket i, hvor hans stemme også har været i top, men her i Chess imponerede han mig virkelig. Bjarne Langhoff kom også udmærket hele sit vokale register fint igennem.
De 16 dansere og sangere ydede også toppræstationer. Orkestreret leverede musik på højt plan. Måske savnede jeg en anelse mere kulisseudstyr, som var lidt pauvert, men uanset hvad, den nye Chessopsætning med alle de medvirkende var bestemt værd at overvære.

Musicalen Chess havde verdenspremiere 14 maj 1986 i London. Med Engelske Elaine Pagde og Svenske Tommy Kørberg i hovedrollerne

Koldnghus festspil 3 Aug.2018

 

Koldinghus!Foto:Vikipedie

 


Dette historiske slot, som op igennem Ãrene har gennemgået flere større restaureringer, op og nedture siden den store brand i 1808, hvor der skete stor skade på slottet, som derfor over lang tid lå hen som en halvfærdig ruin. Brandens årsag skyldtes nogle belejrede spanske soldaters overfyring af en af slottets kaminer, hvorved der gik ild i loftet og en større brand udviklede sig. Da restaureringen og opbygningen af tårnet endelig tog sin begyndelse først i 1890erne efter flere tiltag, som først afsluttedes et helt århundrede senere. Den sidste restaurering var under ledelse af Inger og Johannes Exner. I dag ses Koldinghus stå færdigt, som et markant vartegn for Kolding by. Og genopbygningen af den gamle "Kongeborg," har skabt grundlag for et kulturhistorisk museum med events og andre kulturelle aktiviteter, som mange besøgende nyder godt af, hvoraf en royal smykkeudstilling især har haft museets store bevågenhed. Kolding by og Koldinghus kan begge i indeværende Ãr fejre 750 års jubilæum med et væld af diverse arrangementer, som bl.a. involverer Dronning Dorothea Teatrets musikalske festshow, der foregår på en stor udbygget scene i slotsgården på Koldinghus. De mange rosende og begejstrede anmeldelser, der er tilgået showet forud, står i fin kontrast med hvad min familie og jeg oplevede forleden ved at overvære forestillingen en smuk sommeraften omkranset af middelalderlige og historiske slotsmure. Hovednavnet i festspillet var af god grund tilegnet en tidligere Kolding dreng Stig Rossen, der med sin kraftfulde røst og store sangbegavelse løftede showet op over de høje slotsmure, og de er altså ret høje skal jeg hilse og sige.! Stig Rossen fejrer med sin medvirken 40 års jubilæum, siden han for første gang optrådte i de dengang faste sommerspil på Koldinghus. Jubilæumsshowet er en blanding af show og koncert med udgangspunkt i historiske højdepunkter fra byen og slottet, og foruden al musikken hører vi som publikum historier om kongelige eskapader og andre mere almindelige figurer som krøbbel Johanna og Niels Kusk. Sangmæssigt er det fra alle de medvirkende en oplevelse at overvære, og som bliver fulgt og dirigeret af et 20 mands velspillende orkester. Alle de medvirkende sangere og dansere leverede en meget fornem og seværdig performance, som mellem de mange indslag fik fortjent bifald og efter afslutning høstede stående ovationer. Dronning Dorothea Teatret fortjener også stor hyldest for initiativet og arbejdet med dette festspils tilblivelse.


4. oktober 2019 Lyset over Skagen

 

Mange Skagensgæster har fornemmet den særlige lyspåvirkning, der kan forefindes i det berømte nordjyske område. Der er også gæster, der ikke har oplevet dette. Men hvad skal man så tro om dette? Og findes der noget konkret svar herpå? Jeg selv har, så længe jeg kan erindre, hørt om det magiske og specielle lys, der skulle kunne forekomme på solbeskinnede dage. Andre beretninger fra kunstbøger m.m. melder om, at det særlige lysskær forekommer kontinuerligt over Skagenområdet.Eller handler det i virkeligheden om øjnene, der ser og fortolker de hvide sandstrande og skyggefulde landskaber tæt på hinanden.
Nogle kunstkendere mener også, at det var andre årsager end det omtalte lys, der lokkede kunst - malerne til Skagen, og at grunden hertil skulle skyldes de mange særlige motiver, der var tilgængelige i form af fiskernes liv og dagligdag, skibene og havene omkring Grenen, og de smukke klit- og sandområder, der tilsammen skaber et smukt og seværdig naturområde.Men disse myter lader os tilbage med en uvis sandhedsfornemmelse. Er det jo trods alt i eftertidens malerkunst bevisligt, at flere af datidens berømte skagensmalere var vidende om lysets specielle skær, som de søgte og gjorde brug af? Det undgår man ikke at lægge mærke til, ved at betragte P.S.Krøyers berømte ikoniske maleri ( Sommeraften på Skagen Sønderstrand), hvor han på mesterlig vis skildrer lysets bevægelse mellem det blå vand og himmel samt den hvide sandstrand.



Malerinden Kerstin Farnert, der har været skagensboer i mange år, forklarer sin mening herom: Der opstår en vanddamp, ved at de to have, Vesterhavet og Kattegat kæmper mod hinanden, og ved at solen lyser gennem denne damp, får lyset et helt særligt skær, siger hun.DR lavede i 2011 en udsendelse om lyset på Skagen, hvor de med 17 lysmålere ved 17-tiden om eftermiddagen på optagelsesdatoen, hvor solen stod klart frem, målte, at der fremkom et stærkt lys i solens retning med højeste værdi på 45500 lux, som skyldtes genskin fra sandet i strandkanten. Det er et virkeligt godt lys for kunstmalere, da lyset bliver blødere ved mødet med refleksionerne fra sand og hav. Så jo må man sige, er der altså noget om snakken! Omtalte lysmåling er ikke kun forbeholdt Skagen, men kan opleves andre steder, hvis ellers forholdene er tilsvarende.
Det lysende skær, som strandene i Skagen ved solens hjælp kaster af sig, og som kunstnere fra nær og fjern har søgt og bemalet deres kunst med, nogle med bedre held end andre, har altså i mange år været et kendt og omtalt begreb. Naturligvis har film- og teaterbrancen også set "Lyset" i dette emne, ved med god underholdning at forsøge, at indvi os i skagensmalernes liv, som tog sin begyndelse for over hundrede år siden, hvor lyset trods delte meninger allerede da, var en væsentlig faktor til at skabe malerkunst i verdensklasse.
Teaterkunsten har også givet prøver på dette nostalgiske kunstnerliv ved at opføre en musical med titlen " Lyset over Skagen ", som min kone og jeg fornylig har overværet i Kulturcenter Limfjorden i Skive. Musicalen er i scenesat af Daniel Bohr og handler om kunstnerparret Michael Ancher og P.S Krøyer og deres hustruer, samt nogle malervenner i perioden 1891 - 1905.Udover instruktør Daniel Bohrs flotte musiske opsætning og dygtige medvirkende, var jeg meget imponeret af den helt fantastiske lyspåvirking, som man ikke undgik at bemærke i et øjebliksbillede af de to kvindelige hovedroller Marie Krøyer og Anna Ancher, der var som taget ud af P.S Krøyers verdensberømte maleri, som nævnt, og som kan ses ovenfor, hvor de begge ses spadsere i strandkanten. Virkelig flot skildret!